Reumatológia

Mivel foglalkozik a reumatológia?

A reumatológia, a mozgásszervi betegségek diagnosztikájával és therápiájával foglalkozó foglalkozó tudományág. A reumás megbetegedések gyulladás vagy kopás következtében fájdalmat, merevséget, működészavart okoznak a gerincben, az ízületekben, az izmokban, és az inakban. Mindezek mellett fontos szerepe van a csontritkulás vizsgálatában és kezelésében is. A terápia konzervatív kezelések (injekciók, gyógyszerek, fizioterápia) segítségével történik.

Milyen panaszokkal érdemes reumatológushoz fordulni?

Minden olyan mozgásszervi panasszal, fájdalommal, zsibbadással, ízületi merevséggel, amely mozgáskor, terheléskor vagy nyugalomban is jelentkezik. Ha nagyobb fizikai terheléskor fokozódik a fájdalom intenzitása, amely pihenésre alább hagy.

Abban az esetben, ha bármelyik ízületében (csípő, váll, térd, könyök, boka stb.) merevséget, fájdalmat érez. Gerinctáji fájdalom, tartós derék- vagy hátfájás illetve végtagproblémák (például ínhüvelygyulladás, befagyott váll, teniszkönyök, kalapácsujj, sarkantyú, stb.) esetén érdemes reumatológust felkeresni.

A fájdalom mellett az egyik legjelentősebb tünet a mozgáskorlátozottság, gyulladás vagy porckopás következtében, amelyhez a környező szalagok zsugorodása, az izmok erejének csökkenése is hozzájárul.

Gyakran fordulnak elő gyulladásos ízületi betegségek, melyekben a gyulladásos ízületi folyadék felszaporodása duzzanatot okoz. Ezt a folyamatot kísérheti bőrpír, illetve egyéb tünetei között szerepel lázétvágytalansággyengeség is.

Mikor érdemes felkeresni klinikánkat?

Hogyan kezelhetők a reumatológiai betegségek?

Gyógyszeres terápiák

Injekciók

Fizikoterápia

Gyógytorna – mozgásterápia

Műtét

Hogyan zajlik a reumatológiai vizsgálat?

A szakorvosi vizsgálat első lépése a beteg panaszainak kikérdezése, melyet részletes fizikális vizsgálat követ. Ez magába foglalja az ízületek, lágyrészek, izmok, reflexek vizsgálatát illetve a tartási rendellenességek és a járás elemzését is.

Amennyiben a reumatológus szükségesnek ítéli, különböző típusú injekció adása is részét képezi a vizsgálatnak. A terápiát kiegészítésére lehetőség van massage-al, fizioterápiával, gyógytornával.

A szakorvos szükség esetén laboratóriumi, képalkotó (ultrahang, röntgen, MRI) vizsgálatok valamint csontsűrűség-mérés elvégzésének szükségességét  is meghatározza.

Mivel a reumatológiai problémák általában más betegségekkel, belgyógyászati és egyéb kórképekkel is összefügghetnek, ezért a reumatológus konzultál más szakterületek szakorvosaival is. Amennyiben a konzervatív (gyógyszeres terápia, injekció, fizioterápia) kezelések nem elegendőek, műtéti megoldásra lehet  szükség .

Így ortopédsebész, traumatológus , idegsebész szakorvos közreműködése is nélkülözhetetlen lehet.

Reumatológián dolgozó orvosaink